perjantai 10. helmikuuta 2012

50000 nuorta hunningolla?

Tietymättömissä on yli 10000 tyttöä ja yli 20000 poikaa (20000 hakee töitä). Pelottavinta ilmiössä on se - jos järjestäytynyt yhteiskunta ei pysty järjestämään toimeentuloa kouluttamalla ja työllistämällä, niin kuvaan astuu järjestäytynyt rikollisuus, jolla on tarjota ”töitä” sekä tytöille että pojille. Mielenkiintoista tällaisissa tilastoissa on poikien vahva yliedustus. Ovatko pojat tyhmempiä? Onko pojilla taipumus syrjäytyä? Ovatko pojat geneettisesti alttiimpia? Ovatko pojat laiskempia? Olen tavannut kaikkia näitä selittämässä poikien syrjäytymistä.

Tuskin. Kyse on koulukulttuurista, joka on tehty tytöille. Pojille ei ole kovin paljon virikkeellistä toimintaa. En usko, että sukupuoli on pelkästään sosiaalinen asia. En usko myöskään, etteikö koulu voisi olla yhtä mielenkiintoinen pojille kuin tytöillekin. Kyse on jostain muusta.

Poikien ja tyttöjen kuten miesten ja naisten tajunnan sisällöt ovat erilaisia. Tytöille ja naisille ovat eri asiat tärkeitä kuin miehille ja pojille. Hiljattain referoitiin tutkimusta, jossa oli käsketty laittaa tärkeysjärjestykseen erilaisia asioita – miesten ja naisten listat olivat täysin erilaisia.

Koulussa ajatusmallit noudattavat naisten ja tyttöjen tapaa ajatella. Tämä johtuu siitä, että suurin osa opettajista on naisia. On vaikea kuvitella, että naisopettaja, joka on peräisin ylemmästä keskiluokasta, voisi matkia työläistaustaisen tai maahanmuuttajataustaisen pojan ajattelumalleja ja tietysti myös vastavuoroinen opettajan ajatusmallien ymmärtäminen on hukassa. Kyse ei ole miehen tai naisen mallina olemisesta vaan erilaisesta tavasta ajatella ja erilaisesta kulttuuritaustasta.

Opettajankoulutuslaitoksissa oli aikoinaan mieskiintiöt, mutta ne koettiin tyttöjen kannalta epäoikeudenmukaisiksi. Kiintiöiden poiston jälkeen vain muutamia poikia pääsi opiskelemaan opettajaksi. Tällöin ei ajateltu oppilaiden etua. Olen parikin kertaa kuullut, että eivät pojat ole kiinnostuneita opettajan urasta. Tätä nykyä asia lienee niin - jos kiintiöt palautettaisiin, niin pojat palaisivat opettajina kouluihin. Huonohkolla todistuksella koulutukseen päässeellä olisi enemmän eväitä ymmärtää syrjäytymässä olevaa tyttöä tai poikaa.

Erilaisten miesten ja naisten ajattelumallien oppimisesta (piilo-opetussuunnitelma) saattaisi olla paljon hyötyä myöhemmässä elämässä. Aviopuolison valinta onnistuisi paremmin – vaikutus voisi olla jopa perheväkivallan väheneminen - ymmärryksen lisääntymisenä.

Ei kommentteja: