maanantai 5. maaliskuuta 2012

Nuoret kannattaa pitää työttöminä

Olen kertonut monta kertaa, että olen lähiaikoina jäämässä eläkkeelle. Olen ns. kunnon kansalainen olen ollut töissä nelisenkymmentä vuotta ja eläkeikäni on 65. Ajattelin ensin käyttää ilmausta 'tehnyt työtä', mutta sehän ei faktisesti pidä paikkaansa, koska olen ollut suurimman osan työajastani opetushommissa valtiolla tai kunnalla. Yleisen käsityksen mukaan työtä on vain toiminta, jossa hiki lentää ja kädet likaantuu vrt. Marx tai kristillinen käsitys työstä.

Minulle maksettavalla eläkeraha on suurempi kuin nuoren saama työttömyystuki. Itseasiassa samalla rahalla voi pitää työttömänä kaksi tai kolme nuorta. Varmaan huomasitte - jos työuraa jatketaan vuosi ja ihmisiä on vaikkapa 100000, niin sillä rahalla pystyy pitämään työttömänä 200000 – 300000 ammattitaidotonta tai juuri valmistunutta nuorta työnhakijaa. Nuorisotyöttömyys on tässä kvartaalitaloudessa siis halvempi ratkaisi. Olen aivan varma, että virkamiehet ovat täysin tietoisia tästä ja pyrkivät minimoimaan maksettavan rahamäärän.Työmarkkinoiden sakatessa syy on vastuuttomissa työhaluttomissa nuorissa.

Tämä tilanne toimii myös oivallisesti välineenä koulutuksen suuntaamisessa. Koulutusta ei suunnitella enää ihmisten ehdoillla, vaan koulutus sovitaan paikallisesti paikkakunnalla vaikuttavien suurten yritysten kanssa. Ajatus sinänsä kuulostaa hyvältä, mutta entä sitten kun yritys muuttaa tuotantonsa Vietnamiin. Paikkakunnalla on monta sataa ”työhalutonta” ihmistä, jotka alunperinkin joutuivat vääränlaiseen koulutukseen ja sitä kautta väärään työhön. Jos et usko – lue uutisia.

Eläköön kelloatuntemattomat, uusavuttomat, työhaluttomat, pullamössöt ja vastuuttomat nuoret.

Ei kommentteja: